Vilken flykt finns att ta till?

Sitter och lyssnar på Ulf Lundell, har lyssnat på Lit de parade flera gånger om nu. Låten med samma namn som den här bloggen, eller tvärtom kanske det ska vara, vem bryr sig!?. Kan inte påstå att jag känner mig särskilt lycklig just nu och denna fina låt är verkligen lätt att gå ner sig i när känslorna inte är så positiva. Jag inledde den här bloggen nån gång i början av januari med texten till "Lit de parade". Då och innan brukade jag kunna sitta med ett eller ett par krus för mig själv och lyssna intensivt på den här och många andra låtar med Ulf Lundell och andra sköna "artister". Det blir lätt patetiskt i längden men det var skönt och jag kan ibland längta tillbaka till det, musiken kan jag ju fortfrande lyssna på och gör så också men jag flyr inte längre in i ett alkoholrus för att slippa ångesten.

Ibland känns det som att det skulle vara så jävla skönt att bara köpa upp sig på ett par flaskor och korka upp, det är ju inte så konstigt, så känner nog dom flesta och tar också tillfället i akt att göra det ibland. Men jag har idag varit nykter i 79 dagar och fortsätter kampen mot det som varit min "tillflyktsort" tidigare. Det känns skönt på ett sätt, att slippa alla konsekvenser som det ger och/eller har givit mig att fly in i dimmornas rus men det är lätt när man mår bra och känner att man har kontroll på läget att avstå flyktsodan och bara trumma på. Men det är nu, nu när man känner sig obekväm och har en klaustrofobisk känsla inom sig, som det gäller att vara stark och hitta andra tillflyktsmedel som stänger av kaoset. Vad är det för medel då....? jag vet faktiskt inte. Tillståndet blir lätt apatsikt och all kreativitet försvinner. Man vill bara somna in för gott och slippa alla bekymmer. Det ska jag dock inte göra...

...men vad ska göras då? Jag har flytt in i böcker på sistonde och det har hjälp mig. Måste försöka återuppta läsandet. Läste ju "snabba cash" förut och har påbörjat boken "el chocko". Har väl läst halva den nu och får försöka fly in i den igen, redan ikväll helst. Det gäller dock bara att lyckas fly in i boken också så man inte bara läser rad efter rad men har tankarna någon helt annanstans.

Jag har mått riktigt bra under en period och kännt att det "nya nyktra livet" har varit värt att satsa på men sen i torsdags när jag satt i baren på O´learys och kollade gays - Hammarby så försvann det mesta av den glädjen. Bajens katastrofalt dåliga spel förstörde alla positiva känslor jag hade byggt upp. Jag satt och sög mig loka citron i vanlig ordning och kände bara hur flaskorna i baren tornade upp sig som gigantiska monument och snackade med mig: "Köp mig, FLY FÄLTET, låt mig få värma dig och ta dig till en bättre värld". Vilket jävla vansinne. Årgångswhiskey och vodka i olika smaker. Likörer och galanta lockande färger som bara hade ett budskap: "Smakar du på mig så löser sig alla problem, du flyr all ångest och panik. Du blir lugn och harmonisk". I princip SÅ! upplevde jag alla krus som trängdes på hyllor bakom bardisken. Otäckt. Jag vill ju inte ta till den (trots allt) ljuvliga medicinen. Jag kan inte hantera den och hade jag inte haft antabus i kroppen så hade jag tagit till den, det vet jag, men jag vågar inte dricka på antabus. Jag vill inte, men jag drack alkoholfri bärs igår. Gott att få känna ölsmaken igen. Det var faktiskt riktigt fint, Carlsberg non alcoholic. Det vattnas i munnen på mig nu.

Nu tror jag ju inte att det bara var på grund av att Hammarby torskade och lirade uselt som jag blev nere men det blev liksom startskottet på allt som nu bara känns meningslöst. Kanske var det att jag inte kunde fly in i en fylla efter att flaskorna försökt lura in mig i det som gjorde mig att meningslöshetens arrangemang blommade upp!?

Äh, jag vet inte. Allt jag vill är att vara glad och må bra. Inte ha agorafobi (torgskräck), inte tänka negativt och framför allt inte sukta efter alkohol. Men när jag är nere så är det ju lätt hänt. Känner jag mig bara lugn och harmonisk samt är spontant glad och trygg i mig själv så blir allt bara så jävla mycker bättre och enklare.

Ta hand om er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0